Ugglarps Grönt – tradition och nytänkande

Invid de vidsträckta strandängarna i halländska byn Ugglarp driver bröderna Mikael Jidenholm och Martin Larsson ett företag som är unikt på många plan – och därför inte helt lätt att sätta en etikett på. De odlar, säljer och utvecklar grönsaker och har etablerat sitt varumärke bland stjärnkockar och matskribenter både i Sverige och utomlands. Grönsaksodling är generellt en traditionsbunden näring, men de båda bröderna har tillsammans med matproffs i sitt nätverk bidragit till att lyfta fram nya trender när det gäller val och tillagning av grönsaker. Deras produkter har serverats vid Nobelbanketter och kungamiddagar och 2015 blev de av restaurangbranschen utsedda till Årets Leverantör.

Nya grepp präglar i hög grad företaget. Mikael berättar, att man just nu håller på att bygga upp ett system för e-handel. Vidare anordnar man under sommaren varje fredag s.k.. matvandringar, där besökarna får ta del av den kunskap som bröderna genom åren har samlat på sig. Med havet som fond får matintresserade gäster från när och fjärran ta del av den filosofi som utgör grunden för verksamheten på Ugglarps Grönt, och som Mikael har sammanfattat så här:

”Att redan som litet barn ha stått i skuggan av ett augustipäronträd och sett tusentals päron mogna och falla till marken, upplevt känslan och doften av en äppelkällare eller potatiskällare, känt smaken av morötter som vuxit i en sandjord smaksatt av det salta havet, då inser man också möjligheterna i att utveckla detta som en affärsidé. Detta brinnande engagemang för matupplevelser och odling har gjort att vi påbörjat skapandet av en upplevelse som vi hittills åkt långväga för att få vara med om, men som nu finns här. Att ta fram unika, högkvalitativa produkter som samtidigt förmedlar dessa känslor, är basen i det vi gör.”

Ugglarps Grönt är en av de lokala matproducenter som kommer att visa och sälja sina produkter i samband med föreställningarna av Hagbard & Signe.